Is het relevant om stil te staan bij donorconceptie op school?

 

Niemand leeft in een vacuüm en naarmate er meer openheid is over donorconceptie, kom je als gezin ook meer in interactie met je omgeving.

 

SCHOOL RELEVANT?

School is, op het gezin na, de belangrijkste leefomgeving van je kind. Enerzijds door de tijd die je kind er doorbrengt, anderzijds is de school een mini-samenleving waar bepaalde waarden en normen over gezinnen, identiteit, familie etc. worden doorgegeven.

 

DONORCONCEPTIE OP SCHOOL: AANWEZIG EN AFWEZIG

Enerzijds zijn gezinnen na donorconceptie ‘aanwezig’ op school: Zo zijn er meer en meer solomoeder- en moeder-moedergezinnen. En thema’s die nauw verbonden zijn met donorconceptie komen zijdelings aan bod.  Zo merken bijvoorbeeld kleuters al op dat gezinnen uit vaders-moeders, 1 moeder/vader, 2 moeders/vaders kunnen bestaan en leren kinderen/jongeren over de menselijke voortplanting en overerving in de lessen seksuele voorlichting, biologie, ethiek... Anderzijds zijn gezinnen na donorconceptie eerder ‘afwezig’ op school en komt het thema weinig openlijk aan bod.  

 

UITDAGINGEN VOOR OUDERS

Sommige ouders voelen zich onzeker omdat ze niet weten hoe anderen denken over gezinnen na donorconceptie of hebben angst voor stigmatisering. Andere ouders hebben reacties gekregen van vrienden, professionelen, leerkrachten die botstende waarden, normen inhielden of misvattingen en gebrek aan kennis weerspiegelden. Hierdoor hebben ouders vaak het gevoel hun gezinsontstaan te moeten uitleggen, anderen te moeten corrigeren en allerlei emoties en gevoeligheden te moeten managen. Dat maakt open zijn naar anderen best uitdagend.

Maar het zijn reacties waar je kind ook mee te maken kan krijgen. Het kan dan juist erg ondersteunend zijn voor je kind als je als ouder hierin het voortouw neemt, en aan je kind toont en leert hoe je met reacties van anderen kan omgaan.

 

UITDAGINGEN VOOR LEERKRACHTEN

Een leerkracht die goed geïnformeerd is over gezinsvorming na donorconceptie,  kan een kind ook ondersteunen bij mogelijke vragen en /of lessen waarin thema’s als familie, gezin, identiteit aan bod komen. Maar leerkrachten voelen zich vaak onvoldoende voorbereid (‘ik weet hier niet voldoende over’, ‘het is toch een heel specifiek thema’) en onzeker (‘is dit niet iets privé?’) om hierop in te gaan. Informatie komende van de ouders alsook uitgewerkte lesmodules maken het makkelijker voor de leerkracht om je kind te ondersteunen en bewust te zijn hoe donorconceptie aansluit bij bestaande lesonderwerpen.

 

DONAE werkte i.s.m. verschillende partners informatie uit voor ouders en leerkrachten rond het thema ‘Donorconceptie op school’. Gedurende de maand september zal er wekelijks (gratis te downloaden) informatie geplaatst worden op de website.